Chemistry in primary schools: The work of Edmundo Lozano (1856-1919)
PDF (Español)

Keywords

History of Chemistry
Didactics of Chemistry
Biographies
Teaching
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Anales de Química de la RSEQ

Views
  • Abstract 409
  • PDF (Español) 255

Abstract

Edmundo Lozano-Cuevas (León, 1856-Madrid,1919) was a key figure in the pedagogical renewal of science teaching in the late 19th-century and early 20th-century Spain who contributed to improve school- teachers training in science. This work focuses on his outstanding contributions to chemistry teaching, especially his works on the pedagogical role of school laboratories, in order to show the importance of his work for current chemistry education.

https://doi.org/10.62534/rseq.aq.1990
PDF (Español)

References

Barberá, O. En Escoles i mestres. Dos siglos de historia y memoria en Valencia; Barberá, O., Mayordomo A., Eds; Publicaciones de la Universitat de València: Valencia, 2017; pp. 438-463.

Bartolomé Cossío, M. BILE. 1919, 712, 193-195.

Bernal Martínez, J. M. Renovación pedagógica y enseñanza de las ciencias. Medio siglo de propuestas y experiencias escolares (1882-1936); Biblioteca Nueva: Madrid, 2001.

Bertomeu Sánchez, J. R. Beyond Borders in the History of Science Education. En Relocating the History of Science: Essays in Honor of Kostas Gavroglu; Arabatzis, T., Renn, J., Simoes, A., Eds.; Springer: Dordrecht, 2016; pp. 159-173. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14553-2_11.

Delgado-Martínez, M. A. Margalida Comas Camps (1892-1972): Científica i pedagoga; Gobern de les Illes Balears: Palma, 2009.

Lozano, E. La Enseñanza de las Ciencias Fisico-Químicas y Naturales; La Lectura: Madrid, 1917.

Lozano, E. La Química de la Escuela Primaria; Museo Pedagógico Nacional: Madrid, 1913.

Lucas del Ser, C. de. Edmundo Lozano, el "español loco" que desafió a los océanos en la punta del África Austral. Argutorio 2014, 17(32), 40-45.

Moreno-Martínez, L. Educar en el «hábito científico»: Modesto Bargalló y la ciencia en las aulas normalistas en España (1912-1939). Dynamis 2022, 42(2), 551-581. https://doi.org/10.30827/dynamis.v42i2.27722.

Moreno-Martínez, L. El boletín Faraday (1928-29) y las relaciones entre historia y didáctica de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias 2021, 39(3), 215-230. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3304.

Moreno-Martínez, P. L. En La Institución Libre de Enseñanza y Francisco Giner de los Ríos: Nuevas perspectivas; Publicaciones de la Residencia de Estudiantes: Madrid, 2012; vol. 2, pp. 458-475.

Nieto-Galan, A. Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la ciencia; Marcial Pons: Barcelona, 2011.

Ontañón, J. BILE. 1929, 830, 175-183.

Rudolph, J. L. How we teach Science? What's changed and why it matters; Harvard University Press: Cambridge, 2019. https://doi.org/10.4159/9780674240377.

Rudolph, J. L. Why we teach science and why we should; Oxford University Press: Oxford, 2023. https://doi.org/10.1093/oso/9780192867193.001.0001.

Valle, J. M.; Manso, J.; Sánchez-Tarazaga, J. Las competencias profesionales docentes: El Modelo 9:20; Narcea: Madrid, 2023.

Viñao, A. En La Institución Libre de Enseñanza y Francisco Giner de los Ríos: Nuevas perspectivas; Publicaciones de la Residencia de Estudiantes: Madrid, 2012; vol. 2, pp. 420-435.