Abstract
In this article we analyze the most significant changes that have taken place in chemistry teaching from the 1970s to the present, reviewing experimental chemistry in the 1970s, research on alternative student conceptions and constructivism in the 1980s, curricular changes brought about by the reform of the education system in the 1990s, the emphasis on inquiry, modeling, and chemistry in context in the 2000s, and reflection on the conceptual structure of chemistry and progressive modeling in the 2010s and the first years of 2020s.
References
M. Martín Sánchez, G. Pinto, M.T. Martín Sánchez, An. Quím. 2016, 112(4), 231-241.
Grupo Recerca, Cuad. Pedag. 1978, 9, 43-44.
A. Caamaño, J. Corominas, Rev. Col·legi 2024, 149, 50-57.
A. Caamaño, Ens. Cien.1988, 6(3), 265-277, https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5103.
R. Driver, The pupil as a scientist, Milton Keines: Open University Press,1983.
R. Driver, E. Guesne, A. Tiberghien (eds.), Ideas científicas en la infancia y la adolescencia, Morata/MEC, Madrid,1992.
J. Hierrezuelo, A. Montero, La ciencia de los alumnos. Su utilización en la didáctica de la física y química, Laia, Madrid, 1989.
Grupo Recerca-Faraday, en Actas del Primer Congreso Internacional sobre investigación en la didáctica de las ciencias y de las matemáticas, UAB, Barcelona, 1985, pp. 69.
Grupo Recerca-Faraday, Química Faraday: un enfoque conceptual, experimental e histórico, Teide, Barcelona,1988.
L. Moreno, Ens. Cien. 2021, 39(3), 215-230, https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3304.
A. Caamaño, M.T. Correig, R., Grau, E. Guash, M.T. Lozano, C. Mayós, C. Parejo, X. Varela, Alambique 1994, 1, 41-49.
A. Caamaño, Alambique 1994, 1, 8-20.
Grupo Salters, Cuad. Pedag. 1999, 281, 68-72.
A. Caamaño, M. A. Gómez Martínez, M. S. Gutiérrez Julián, R. Llopis, M. J. Martín-Díaz, en Enseñanza de las ciencias desde la perspectiva de la ciencia-tecnología-sociedad (Ed.: P. Membiela), Narcea, Madrid 2001, pp. 179-192.
A. Caamaño, Quím. Nov. Esc. 2015, 37(2), 127-132.
A. Caamaño, Alambique 2006, 48,10-24.
A. Caamaño, Educ. Quím., 2001, 12(1), 8-20, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2001.1.66360.
A. Caamaño, M. Izquierdo, Alambique 2003, 36, 60-67.
A. Caamaño, J. Corominas, Alambique 2004, 39, 52-63.
A. Caamaño, Educ. Quím. 2005, 16(1), 10-19, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.1.66132.
M. Izquierdo, A. Caamaño, M. Quintanilla, Investigar en la enseñanza de la química. Nuevos horizontes: contextualizar y modelizar, Universidad Autónoma de Barcelona, 2007.
A. Caamaño, Educ. Quím. 2006, 17(Extraord.),195-208, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2006.4e.66008.
O. de Jong, Educ. Quím. 2006, 17(Extraord.) 215-221, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2006.4e.66010.
A. Pilot, A.M.W. Bulte, Int. Jour. Sci. Educ., 2006, 28(9), 1087-1112, https://doi.org/10.1080/09500690600730737.
F. Guitart, C. Bo, EduQ 2017, 23, 4-8, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.168.
I. P. Martins, A. Caamaño, A. Chrispino, A. Vilches, Bol. AIA-CTS 2020, 12, 1-9.
V. Talanquer, Alambique 2011, 69, 35-41.
A. Caamaño, Alambique 2011, 69, 21-34.
A. Blanco, J. M. Oliva, Bol. AIA-CTS 2016, 4, 23-37.
V. Talanquer, J. Pollard, Chem. Educ. Res. Pract. 2010, 11, 74-83, https://doi.org/10.1039/C005349J.
J. Osborne, Sch. Sci. Rev. 2014, 95(352), 53-61.
A. Caamaño, J. Corominas, EduQ 2020, 27,19-26.
V. Talanquer, EduQ 2014, 17, 4-11, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.202.
I. Elkis, M. Stuckey, EduQ 2017, 23, 32-39, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.172.
D. Couso, en Enseñando ciencia con ciencias (Eds.: D. Couso, M.R. Jiménez-Liso, C. Refojo, J.A., Sacristán), Fundación Lilly / FECYT/ MEC, Madrid, 2020.
M. P. Jiménez Aleixandre, en Enseñando ciencia con ciencia (Eds.: D. Couso, M. R. Jiménez-Liso, C. Refojo, J.A. Sacristán), Fundación Lilly / FECYT / MEC, Madrid, 2020.
A. Caamaño, Alambique 2014, 78, 7-20.
J. A. Chamizo, Eureka Enseñ. Divul. Cien. 2010, 7(1), 26-41, https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.i1.02.
K. Taber, Chem. Educ. Res. Prac. 2013, 14(2), 156-168, https://doi.org/10.1039/C3RP00012E.
V. Talanquer, J. Chem. Educ. 2016, 93(1), 3-8, https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.5b00434.
H. Sevian, V. Talanquer, Chem. Educ. Res. Prac. 2014,15(1), 10-23, https://doi.org/10.1039/C3RP00111C.
A. Caamaño, Alambique 2020,100, 23-32.
V. Talanquer, EduQ 2020, 27, 4-11.
A. Caamaño, EduQ 2021, 28,12-20, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.209.
J. P. Johnson, EduQ 2021, 28, 4-1, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.208.
A. Caamaño, Alambique 2019, 97, 8-18.
A. Caamaño (coord.), Enseñar Química. De las sustancias a la reacción química, Graó, Barcelona, 2020.
J. Aliberas, M. Izquierdo, J. Guitart, EduQ 2014, 19, 4-9, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.137.
A. Caamaño, F. Guitart, P. Grapí, EduQ 2019, 25, 39-50.
V. Talanquer, EduQ 2021, 28, 21-27, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.210.
V. Talanquer, EduQ 2023, 32,13-20, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.247.
A. Caamaño, J. A. Chamizo, P. Grapí, EduQ 2021, 29, 4-6, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.218.
V. Talanquer, EduQ 2021, 29, 7-11.
M. Izquierdo, EduQ 2021, 29, 19-27.
R. Montserrat, R., J. Cantó, J. Solbes, EduQ 2023, 31, 4-9.
F. Guitart, J. Corominas, A. Caamaño et al., en Actes IV Jornades sobre l’ensenyament de la Física i Química (Eds.: F. Guitart, A. Caamaño), Societat Catalana de Química, Barcelona, 2011, pp. 131-134.
F. Guitart, J. Corominas, Book of Abstracts, European Conference on Research in Chemical Education (ECRICE), 2016, p. 117.
I. Marchán, N. Sanmartí, EduQ 2015, 20, 4-12, https://doi.org/10.2436/20.2003.02.146.
A. Caamaño, A., 2020, Bol. AIA-CTS, 2020, 13, 9-16.
V. López, A. Caamaño, Alambique 2024, 117, 8-17.
A. Caamaño, Educ. Quím. 2018, 29(1), 21-54, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63686.
L. Moreno, Educ. Quím. 2024, 35(Num. Especial), 56-67, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.4.88488e.


