The legacy of Modesto Bargalló in Spain and Mexico for the didactics and the history of science
PDF (Español)

Keywords

History of Science
Didactics of Science
Modesto Bargalló
Scientific Biographies
Science Teachers
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Anales de Química de la RSEQ

Views
  • Abstract 5
  • PDF (Español) 0

Abstract

Modesto Bargalló Ardévol (Sabadell, Spain, 1894 – Mexico City, Mexico, 1981) is a prominent but unknown figure in the history of physical and chemical sciences and their teaching. Until his exile to Mexico in 1939 due to the Spanish Civil War, he carried out a prolific career in Spain improving the scientific training of teachers. In Mexico, he continued his active teaching and publishing work, becoming a distinguished historian of chemistry. Actually, Bargalló is the only Spanish chemistry historian who has received the Dexter Award from the American Chemical Society. This article summarizes the current historical research on his life and work in order to recover and highlight his legacy for the didactics and the history of science.

https://doi.org/10.62534/rseq.aq.2032
PDF (Español)

References

B. Bensaude Vincent, A. García Belmar, J. R. Bertomeu Sánchez, L’émergence d’une science des manuels: els libres de chimie en France (1789-1852), Éditions des Archives Contemporaines, Paris, 2003.

J. R. Bertomeu Sánchez en Relocating the History of Science: Essays in Honor of Kostas Gavroglu (Eds.: T. Arabatzis, J. Renn y A. Simoes), Springer, Dordrecht, 2016, 159-173, https://doi.org/10.1007/978-3-319-14553-2_11.

A. Nieto Galán, Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia, Marcial Pons, Barcelona, 2011, 203.

O. Hannaway, The Chemists and the World. The Didactic Origins of Chemistry, Johns Hopkins University Press, Londres, 1975.

J. L. Rudolph, How we teach science. What’s changed and why it matters, Harvard University Press, Cambridge, 2019, https://doi.org/10.4159/9780674240377.

L. Moreno Martínez, Dynamis, 2020, 40(1), 225-235, https://doi.org/10.30827/dynamis.v40i1.15665.

J. M. Bernal Martínez, Renovación pedagógica y enseñanza de las ciencias. Medio siglo de propuestas pedagógicas y experiencias escolares (1882-1936), Biblioteca Nueva, Madrid, 2001.

L. Moreno Martínez, His. Y Mem. Ed., 2021, 13, 635-674, https://doi.org/10.5944/hme.13.2021.27491.

L. Moreno Martínez, Saberes, 2021, 4(10), 144-163.

A. J. Ihde, Bull. Hist. Chem, 1989, 4, 23-26, https://doi.org/10.70359/bhc1989n04p023.

L. Moreno Martínez, An. Quím. RSEQ, 2024, 120(3), 157-163, https://doi.org/10.62534/rseq.aq.1990.

L. Moreno Martínez, Dynamis, 2022, 42(2), 551-581, https://doi.org/10.30827/dynamis.v42i2.27722.

Gaceta de Madrid, 4 de julio de 1915, 185, 27.

M. Bargalló, Rev. Es. Normales, 1925, 30, 335.

M. Bargalló, Rev. Es. Normales, 1925, 30, 336.

M. Bargalló, La física en la escuela primaria, EDIAPSA, México D. F., 1940, 99.

L. Moreno-Martínez, Rev. Esp. Fís., 2022, 36(1), 36-40.

M. Bargalló, Faraday, septiembre de 1928, 6, 7.

L. Moreno-Martínez, Ens. Cien., 2021, 39(3), 215-230, https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3304.

J. Olesti Trilles, Diccionari Biogràfic de Reusencs, Ajuntament de Reus, Reus, 1991, 95.

M. Bargalló, Faraday, 1928, 1.

M. Bargalló, Trabajos, artículos y apuntes (1940-1972) sobre química, enseñanza y metalurgia mexicana y de Hispanoamérica colonial, Edición del autor, México D. F., 1973, 533.

“Portal Movimientos Migratorios Iberoamericanos”, disponible en https://ir.uv.es/ZSF5slz, 2025, (consultado: 26/04/2025).

Gaceta de la República, 28 de septiembre de 1938, 271, 1457-1458.

M. Bargalló, Trabajos, artículos y apuntes (1940-1972) sobre química, enseñanza y metalurgia mexicana y de Hispanoamérica colonial, Edición del autor, México D. F., 1973, 534.

S. M. García Bernal, Los maestros del exilio español en el Instituto Politécnico Nacional, Publicaciones del IPN, Ciudad de México, 2014, 140-141.

“Carta de Linus Pauling a Modesto”, disponible en: https://ir.uv.es/5zq5jBM, 2025, (consultado: 26/04/2025).

L. Moreno-Martínez, Edu. Quím., 2021, 32(1), 122-132, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.4.88488e.

A. J. Ihde, Bull. Hist. Chem, 1989, 4, 23, https://doi.org/10.70359/bhc1989n04p023.

“Testimonio de Manuel Servín Massieu, alumno de Modesto Bargalló en México”, disponible en https://cienciaysociedad.blogspot.com/2012/03/recuerdos-de-mis-profesores-espanoles.html, 2008 (consultado: 26/04/2025).

M. Bargalló, Trabajos, artículos y apuntes (1940-1972) sobre química, enseñanza y metalurgia mexicana y de Hispanoamérica colonial, Edición del autor, México D. F., 1973, apéndice.

“Biblioteca «Manuel Orozco y Berra», Archivo de la Palabra, Fondo Proyecto de Historia Oral/10/38 1979”, disponible en https://ir.uv.es/A3YEP6N, 2025 (consultado: 26/04/2025).

M. Bargalló, Trabajos, artículos y apuntes (1940-1972) sobre química, enseñanza y metalurgia mexicana y de Hispanoamérica colonial, Edición del autor, México D. F., 1973, 534.

M. Bargalló, El gabinete de física, Sardá, Reus, 1924, 5.

C. Zanetti en La historia biográfica en Europa. Nuevas perspectivas (Eds.: I Burdiel, R. Foster), Fernando El Católico, Zaragoza, 2015, 119-144.

M. Bargalló, La enseñanza experimental en la escuela. Su relación con el desarrollo histórico de la física y de la química, Sardá, Reus, 1932, 12.

M. Bargalló, Faraday, 1928, 7, 10.

M. Bargalló, Faraday, 1928, 5, 1.

M. Bargalló, Faraday, 1928, 8, 1.

L. Moreno Martínez, Did. Esp., 2024, 31, 6-29, https://doi.org/10.15366/didacticas2024.31.001

L. Moreno Martínez, An. Quím. RSEQ, 2022, 118(3), 163-171.

L. Moreno Martínez, “Exposición virtual: Modesto Bargalló. Haciendo ciencia en las aulas”, disponible en https://modestobargallo.jimdofree.com/, 2021 (consultado: 26/04/2025).